Metalli 56:n yhdistystoimintaa vuodesta 1899

Huhtikuussa 1898 Oululaisten Metallityöläisten alustavassa kokouksessa päätettiin perustaa Oulun Metallityöväen ammattiosasto n.o 56. Joka on osastoiden Oulun Kone- ja Metalli ammattiosaston n:o 18 ja Oulun Teollisuusneuvoston n:o 8 toiminnon jatkaja.

Oulun Metallityöväen ammattiosasto n:o 56 on eräs Metalliliiton vanhimmista osastoista. Vanhuus ei ole pysähtyneisyyttä puhuttaessa viisikutosesta. Osastolla on toimivat yhteydet alueena työpaikkoihin. Luottamusmiehet ja toimikunta seuraavat aikaansa.

Kun vuosisadan alun ammattiosastolla oli tavoitteena saavuttaa tunnustettu asema metallityöläisten etujärjestönä, on tämän päivän ammatttiosasto mukana uudistamassa työelämää ja toimimassa vallan hajauttamisen ja demokratian puolesta koko yhteiskunnassa.

Historiikki

Metalli 56 toiminnasta on kirjoitettuna kirja,Metallityöväen ammattiyhdistystoimintaa vuodesta1898. Kirjan on kirjoittanut Seppo Ruusu.

Ammattiosasto on valinnut historia toimikunnan, jonka jäseniä ovat osaston toimikunta ja lisäksi jäseninä ovat Jari Mehtälä sekä Jukka Meriläinen. Uudeksi historiikin kirjoittajaksi toimikunta on valinnut Timo Sandbergin.

Historiikki on valmis, kirjan julkistamistilaisuus oli 16.10.2015. Osaston jäsen saa hakea kirjan ilmaiseksi ja muut saavat kirjan ostaa 20 eurolla .Kirjoja saa Kaakkurista Olavi  Tuoviselta,  puh. 041- 548 0235 tai s-postilla 56.metalli(at)luukku.com.Tupoksesta Eero Heikkiseltä, puh. 040-719 32 50, metalli.56@luukku.com tai Haukiputaalta Tapio Jaakkolalta,  puh.  040- 721 29 52, tapio.jaakkola@luukku.com.

Historiikin tekijä Timo Sandberg